Dieta owsiankowa – hit czy kit?

Dieta owsiankowa zaliczana jest do grupy monodiet, których działanie polega na pozbyciu się niechcianych kilogramów w krótkim czasie. Taki rodzaj diety mogą jednak stosować jedynie osoby dorosłe i przede wszystkim zdrowe. Główną zasadą diety owsiankowej jest to, aby w czasie jej trwania nie przyjmować produktów wysokoprzetworzonych, bogatych w węglowodany proste. Dietę owsiankową można stosować przez jeden dzień bądź wydłużyć ją, dzieląc na trzy etapy.

Dieta owsiankowa – hit czy kit?

Dieta owsiankowa pozwala na pozbycie się 1-2 kg w ciągu tygodnia. Oczywiście, jeśli jej zasady będą restrykcyjnie przestrzegane. Ilość kalorii, jakie dostarczamy organizmowi w trakcie trwania diety owsiankowej, wynosi od 1000 do 1400 kcal. Jest to więc dieta, która mocno ogranicza spożycie kalorii, a co za tym idzie, pozwala na szybką utratę niechcianych kilogramów. Jak sugeruje nazwa diety owsiankowej, opiera się ona głównie na spożywaniu płatków owsianych, przy czym mogą to być wyłącznie płatki naturalne. W tym przypadku nie wolno spożywać musli, gdyż zawierają duże ilości cukrów prostych. Nie należy wybierać także płatków owsianych typu instant. Dietę owsiankową można stosować na 2 sposoby: przez jeden bądź kilka dni. Na czym polega dieta owsiankowa jedno- i wielodniowa?

Dieta owsiankowa — jednodniowa

Jednodniowa dieta owsiankowa polega na spożywaniu w ciągu dnia wyłącznie naturalnych płatków owsianych, które powinny zostać przygotowane na wodzie, niskotłuszczowym mleku lub jogurcie naturalnym.

5-6 łyżek stołowych naturalnych płatków owsianych (górskich) należy zalać mlekiem, wodą lub jogurtem. Owsiankę można urozmaicić dodatkiem ulubionych owoców. Po przygotowaniu należy podzielić ją na równe pięć porcji, które będą spożywane w ciągu dnia, co 2-3 godziny, przy czym pierwsza około godziny 8 rano. Podczas stosowania diety owsiankowej należy unikać picia słodzonej kawy, herbaty oraz sklepowych soków i napojów energetycznych.

Dieta owsiankowa — długoterminowa

Długoterminowa dieta owsiankowa polega na spożywaniu płatków owsianych w trzech etapach, przez dwa miesiące. Pierwszy etap diety trwa siedem dni i ma na celu oczyścić organizm z toksyn. W tym czasie spożywa się w ciągu dnia 4 porcje owsianki. Założeniem pierwszego etapu jest nieprzekraczanie 1200 kcal w ciągu dnia.

Drugi etap długoterminowej diety owsiankowej trwa cztery tygodnie. Ilość porcji owsianki zmniejszamy do 3 porcji w ciągu dnia, przy czym można do niej dodać ulubione owoce lub warzywa. Na tym etapie można także spożywać w porze obiadowej rybę bądź chude, pieczone lub grillowane mięso (np. pierś z kurczaka).

Ostatni etap diety owsiankowej polega na stopniowym wychodzeniu z diety. Owsiankę można spożywać tylko raz dziennie. Reszta posiłków powinna składać się z warzyw, owoców, pieczonych mięs, ryb i pełnoziarnistych produktów. Pod żadnym pozorem nie można jeść potraw smażonych, a także ciężkostrawnych dań. Dozwolone jest za to gotowanie na parze, w wodzie, pieczenie czy grillowanie.

Dieta owsiankowa – zalety

Naturalne płatki owsiane nie zawierają węglowodanów prostych, nie mają również zbyt wysokiego indeksu glikemicznego, dlatego też stopniowo uwalniają energię i pozwalają uregulować stężenie glukozy we krwi. Są również produktem wysokobłonnikowym, co oznacza, że pobudzają perystaltykę jelit, a także pozwalają związać i usunąć toksyny znajdujące się w przewodzie pokarmowym. Aby zwiększyć ilość przyjmowanego błonnika, można do owsianki dodać np. otręby owsiane.

Dieta owsiankowa — przepisy

Wypróbuj przepis na wytrawną owsiankę po włosku, która może być fajnym daniem na śniadanie lub kolację.

Wytrawna owsianka po włosku

Składniki: pół szklanki płatków owsianych, 1 szklanka wody, 4 czarne oliwki pokrojone na połówki, 4 połówki suszonych pomidorków pokrojone w paseczki, 1 pomidor malinowy pokrojony w kosteczkę, pół kulki sera mozzarella, łyżeczka pestek słonecznika, porwane listki świeżej bazylii, łyżka oliwy z oliwek, sól, pieprz.

Przygotowanie: płatki owsiane ugotuj na wodzie, odstaw do ostygnięcia. Dodaj szczyptę soli i pierzu, wymieszaj z oliwkami i suszonymi pomidorami. Dorzuć świeżego pomidora, bazylię, pestki słonecznika, wlej oliwę. Składniki dokładnie wymieszaj. Na wierzchu ułóż porwaną mozzarellę.

Dodaj komentarz