Jak skutecznie zarządzać czasem?

Skuteczne zarządzanie czasem ma ogromne znaczenie zarówno w przypadku uczniów i studentów, jak i pracowników, a także rodziców małych dzieci. Efektywne zarządzanie czasem można opisać jako optymalne wykorzystanie czasu do realizacji własnych celów lub zleconych zadań. Jak skutecznie zarządzać czasem? W artykule znajdziesz przydatne metody.

Stworzenie harmonogramu dnia

W kontekście zarządzania czasem szczególne znaczenie ma stworzenie harmonogramu. W ten sposób można łatwo zaplanować zadania na dany dzień, tydzień, miesiąc. Zadania te można od razu podzielić na te, które są ważne i mniej istotne. W ten sposób można lepiej zarządzać nie tylko czasem swojej pracy i nauki, ale także ogólnym funkcjonowaniem. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie harmonogramu w formie papierowej i przywieszenie go do lodówki na magnesie. Plan można także stworzyć w kalendarzu online. 

Zegar ścienny ułatwi codzienne zadania

Zamiast ciągłego spoglądania na telefon, aby sprawdzić godzinę, lepiej kupić zegar ścienny. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego że sprawdzając czas na smartfonie, od razu można zajrzeć do mediów społecznościowych, odpisać na wiadomości lub zdecydować się na krótka przerwę od pracy lub nauki, aby przeglądnąć strony internetowe. Zegar ścienny umożliwia sprawdzanie czasu, a jednocześnie nie jest dystraktorem (czyli nie przeszkadza w zaplanowanych czynnościach). Sprawdź zegary ścienne z Fabryki Form, które są produktami wysokiej jakości i świetnie sprawdzą się w ramach zarządzania czasu. 

Zadbaj o przerwy

W trakcie pracy lub nauki zadbaj o chwilę dla siebie i relaks. Możesz pracować zgodnie z metodą Pomodoro, znaną w psychologii i zarządzaniu. Technika ta opiera się na zastosowaniu przedziałów czasowych. Oznacza to, że zadania wykonuje się przez 25 minut, a następne 5 minut to czas na przerwę. 

Wielozadaniowość wcale nie jest kluczem do sukcesu

Zgodnie z wynikami badań wielozadaniowość nie jest wcale kluczem do sukcesu. Okazuje się, że przerzucanie uwagi z jednego zadania na drugie zabiera dużo energii i sprawia, że tak naprawdę następuje spadek efektywności działania. Właśnie dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest koncentracja na jednym zadaniu, zamiast na kilku. 

Tagged