Czarna marchew – krok do zdrowia!

Czarna marchew, nazywana również fioletową, ma wiele cennych właściwości zdrowotnych. Swój kolor zawdzięcza antocyjaninie, która jest silnym przeciwutleniaczem i zwalcza w naszym organizmie rozmaite stany zapalne, a także wspomaga kurację pewnych odmian nowotworów.

Czarna marchew — historia

Historia czarnej marchwi sięga aż do roku 2000 p.n.e., spożywano ją wtedy głównie w Azji i Europie. Na przestrzeni wieków warzywo to stało się popularne również w innych krajach, dzięki handlarzom pochodzącym z krajów arabskich. Przez jakiś czas marchew występowała w rozmaitych kolorach. Zależał on od regionu, w jakim była uprawiana i od składu lokalnej gleby. Marchew występowała w odcieniach bieli, mogła być żółta, ciemnofioletowa lub niemal czarna. Marchew pomarańczowa pojawiła się dopiero w XVII w. w Holandii. Odmiana ta jest hybrydą, połączeniem stworzonym przez holenderskich specjalistów w dziedzinie hodowli warzyw, którzy chcieli „na pomarańczowo” uczcić pałac królewski. Wkrótce stała się popularna również poza granicami Holandii. Bezprecedensowo podbiła rynek i tak pozostało do tej pory.

Dziś na stoły ponownie wraca marchew czarna, a wszystko dzięki modzie na zdrową żywność. Czarna marchew otrzymała nawet miano „superjedzenia”. Sprawdź, dlaczego.

Czarna marchew — krok do zdrowia

Czarna marchew swój wyjątkowy kolor zawdzięcza pewnej rozpuszczalnej w wodzie substancji znanej jako antocyjany. Można je znaleźć w rozmaitych produktach, takich jak ciemne winogrona, bakłażan, czarne jagody, czarna fasola, czerwona kapusta czy granat. Dzięki antocyjanom czarna marchew ma w sobie leczniczą moc, którą warto wykorzystać.

Czarna marchew jest w stanie poprawić kondycję naszego serca, wykazuje działanie przeciwnowotworowe i zmniejsza poziom złego cholesterolu znanego także jako LDL. Dzięki zawartości antocyjanów jest szczególnie polecana osobom z cukrzycą. Regularne spożywanie czarnej marchwi reguluje poziom cukru we krwi, a zawarte w niej przeciwutleniacze chronią naczynia krwionośne i neutralizują szkodliwe enzymy niszczące kolagen i tkankę łączną.

Osoby dbające o linię na pewno ucieszy również fakt, że czarna marchew zawiera bardzo mało kalorii. Przy tym jest sycąca i dostarcza organizmowi dużo błonnika, dzięki któremu składniki odżywcze wchłaniają się lepiej i szybciej. Warzywo wspomaga również procesy trawienia. W trakcie przechodzenia przez układ pokarmowy usuwa z niego toksyny i tym samym obniża w organizmie poziom cholesterolu, który dociera do krwiobiegu.

Czarna marchew ma również dobroczynny wpływ na kondycję układu naczyniowego. To cenne warzywo aktywuje całą serię białek zdolnych do naprawy uszkodzeń ścian naczyń krwionośnych. Jeśli cierpisz na żylaki lub niewydolność układu żylnego, czarna marchew może Ci pomóc zmniejszyć ból i uczucie ucisku.

Jak już wspomniano wyżej, czarna marchew zawiera również odpowiednie minerały i przeciwutleniacze, które chronią przed rozprzestrzenianiem się komórek nowotworowych. Według badania przeprowadzonego w Zakładzie Żywienia i Nauki o Żywności Uniwersytetu w Maryland (USA), regularne spożywanie produktów bogatych w te składniki hamuje wzrost szkodliwych komórek w okrężnicy.

Czarna marchew — przepisy

Naturalny sok z czarnej marchwi i jabłka

Naturalny sok z czarnej marchwi z dodatkiem jabłka to idealny sposób na zdrowe rozpoczęcie dnia. Oprócz tego, że ma przepyszny smak to dostarczy organizmowi wielu cennych składników odżywczych.

Składniki: 2 czarne marchewki, 1 jabłko, ½ cytryny, 200 ml wody.

Przygotowanie: umyj dokładnie marchew oraz jabłko. Następnie przetnij jabłko na cztery, i wraz z marchewką umieść w mikserze. Dodaj szklankę wody i sok z cytryny. Wszystko dokładnie ze sobą zmiksuj.

Dodaj komentarz